کد خبر : 10054
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 - 17:00

عوارض استفاده از تبلت و موبایل بر روی قدرت تکلم کودکان

عوارض استفاده از تبلت و موبایل بر روی قدرت تکلم کودکان

شاید روش ساده ای باشد تا بتوانید بازیگوشی و نیاز به حضور خودتان در کنار کودکتان را با ابزارهای جدید نظیر تبلت و موبایل برطرف نمائید. ولی باید بدانید که این کار دارای

شاید روش ساده ای باشد تا بتوانید بازیگوشی و نیاز به حضور خودتان در کنار کودکتان را با ابزارهای جدید نظیر تبلت و موبایل برطرف نمائید. ولی باید بدانید که این کار دارای پیامدهای منفی خاص خود می باشد و اگر از آن اطلاع داشته باشید براحتی اینگونه وسایل را در اختیار کودک خود قرار نخواهید داد. بله، استفاده از تبلت و موبایل در کودکان باعث کاهش قدرت تکلم آن ها خواهد شد.

طبق جدیدترین تحقیقات، تماشای صفحه نمایش های دیجیتال به مدت طولانی که برای سرگرم کردن کودکان می گذاریم نه تنها فایده ای ندارد بلکه زیان آور هم هست.

لطفاً پیش از روشن نمودن تلویزیون و یا استفاده از تلفن های هوشمند برای سرگرم کردن کودک نوپای خود، کمی تأمل کنید!

نتیجه ی تحقیقات جدیدی که در سال ۲۰۱۷ در دانشگاه تورنتو صورت گرفت نشانگر آن است که هرچه طفلی زمان بیشتری را به تماشای صفحه نمایش های دیجیتالی بگذراند یادگیری کلمات برای بیان احتیاجاتش با تاخیر بیشتری همراه خواهد بود.

دکتر بیرکن (محقق و پژوهشگر) در گفتگویی خبری اینطور بیان کرد که علی رغم توصیه های اخیر پزشکان متخصص اطفال مبنی بر محدود کردن مدت زمان تماشا و یا هر نوع استفاده از صفحات دیجیتالی توسط اطفال نوزاد و نوپا، شاهد هستیم که استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت ها، به طور روز افزون افزایش داشته است.

این برای اولین بار است که طی سنجشی مدت زمان استفاده از دستگاه های همراه با صفحه ی دیجیتال و ارتباط آن ها با تأخیر در قدرت بیان کودکان مورد مطالعه قرار می گیرد. در این تحقیق حدود ۹۰۰ کودک بین سنین شش ماه تا دو سال مورد مطالعه قرار گرفتند.

از والدین این کودکان خواسته شد تا متوسط زمان استفاده فرزندشان از صفحه نمایش های دیجیتال را گزارش کرده و سپس محققین با استفاده از سنجش آی تی سی، (پرسشنامه ای معتبر جهت بررسی دلایل تأخیر در قدرت بیان و نیز سایر موارد مربوط به توانایی در برقراری ارتباط)، پیشرفت در توانایی تکلم هر طفل را مورد آزمایش قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد که به ازاء هر سی دقیقه نظاره ی صفحه نمایشی اینگونه دستگاه ها، ۴۹٪ از بچه ها در معرض خطر تأخیر درکسب توانایی بیان احتیاجاتشان بودند.

در آزمایشاتی که طی آن این کودکان به مدت ۱۸ ماه هنگام استفاده ازاین گونه دستگاه ها تحت کنترل بودند، مشخص شد که بیست درصد از آن ها از انواع دستگاه های مانیتور دار دستی (قابل حمل) به مدت ۲۸ دقیقه استفاده کرده اند. با اعلام نتایج این تحقیق، آکادمی پزشکان اطفال «اِی اِی پی» این توصیه ی تازه و جدّی را مطرح کرد که کودکان کمتر از ۱۸ ماه هرگز از دستگاه های صفحه نمایش دار استفاده نکنند. البته نتایج دقیق تر در مورد اینکه دقیقاً چه استفاده ی خاصی از این صفحات منجر به این اختلالات می شود، نیاز به تحقیقات گسترده تری دارد. دانشکده داروسازی دارو های اطفال، «یانگ لولین» در دانشگاه ملی سنگاپور اعلام کرد که هرگونه استفاده از دستگاه های دیجیتال برای کودکان منجر به اختلال در رشد ذهنی و زبانی آن ها شده و ممکن است تأثیری منفی نیز در رشد اجتماعی، احساسی و فیزیکی آن ها بگذارد. اگر بعد از سن هیجده ماهگی خواهان استفاده از این نوع دستگاه ها برای کودکتان هستید طبق توصیه ی، «اِی اِی پی» آکادمی پزشکان اطفال، بهتر است برنامه های آموزشی مد نظرتان باشند. و امّا لازم به ذکر است از نظر علمی تماس تصویری با مادربزرگ کاملاً آزاد است!


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.