کد خبر : 12569
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1397 - 3:59

شایع ترین بیماری های تابستانی را بشناسیم

شایع ترین بیماری های تابستانی را بشناسیم

بعضی از بیماریها در زمانهای خاصی از سال، شیوع بیشتری دارند. مثلا سرما خوردگی و سرفه از بیماریهای شایع فصل سرما هستند و تب دانگ، مالاریا و اسهال هم از بیماریهای رایج در فصل تابستان. بیماریهای تابستانی می‌توانند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجا کنند، از سر درد و کهیرهای پوستی گرفته تا آفتاب سوختگی و بیماریهای جدی‌ مانند سرخک، یرقان .

بعضی از بیماریها در زمانهای خاصی از سال، شیوع بیشتری دارند. مثلا سرما خوردگی و سرفه از بیماریهای شایع فصل سرما هستند و تب دانگ، مالاریا و اسهال هم از بیماریهای رایج در فصل تابستان. بیماریهای تابستانی می‌توانند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجا کنند، از سر درد و کهیرهای پوستی گرفته تا آفتاب سوختگی و بیماریهای جدی‌ مانند سرخک، یرقان .

همه‌ی ما می‌دانیم که بعضی از بیماریها در زمانهای خاصی از سال، شیوع بیشتری دارند. مثلا سرما خوردگی و سرفه از بیماریهای شایع فصل سرما هستند و تب دانگ، مالاریا و اسهال هم از بیماریهای رایج در فصل تابستان. بیماریهای تابستانی می‌توانند مشکلات زیادی برای سلامتی ایجا کنند، از سر درد و کهیرهای پوستی گرفته تا آفتاب سوختگی و بیماریهای جدی‌ مانند سرخک، یرقان و …

image

فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، به هر حال بعضی از بیماریهای تابستانی اجتناب ناپذیرند. اما همانگونه که بارها شنیده‌اید: پیشگیری بهتر از درمان است. حتی اگر شما کاملا سالم و سلامت باشید هم لازم است اقدامات پیشگیرانه را در برابر بیماریهای تابستانی در پیش بگیرید.

مسمومیت غذایی

علت عمده‌ی مسمومیت‌های غذایی، مصرف غذا یا آب آلوده است. عامل مسمومیت، باکتریها، ویروسها، سموم و مواد شیمیایی هستند که بعد از ورود به بدن انسان، منجر به شکم درد، تهوع، اسهال و استفراغ می‌شوند. گوشت خام، غذایی که بصورت روباز در کنار پیاده رو فروخته می‌شود و آب آلوده معمولا حامل میکروبهای بیماریزا هستند.

گرما زدگی

اگر در یک روز داغ تابستانی دچار سر درد، خشکی پوست، گرفتگی عضله، ضعف، استفراغ، افزایش ضربان قلب و یا تنگی نفس شدید، احتمالا دچار گرما زدگی شده‌اید. اولین علامت گرما زدگی، سرگیجه است که معمولا حالتهای زیاد دیگری مانند حالت تهوع و غش کردن را به دنبال دارد. اما وقتی شدید شود ممکن است فرد به اغما فرو برود. برای پیشگیری از گرما زدگی پزشکان توصیه می‌کنند باید از چند لایه لباس پوشیدن که باعث حفظ گرما در بدن می‌شود اجتناب کنید. ماندن در جای خنک‌تر و هیدراته نگه داشتن بدن نیز توصیه شده است.

آفتاب سوختگی

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدتهای طولانی برای انسان ضرر دارد زیرا اشعه‌ی فرابنفش خورشید در بدن نفوذ می‌کند. افرادی که پوست‌شان ملانین کمتری تولید می‌کند بیشتر مستعد سرطان پوست هستند. طی روزهای گرم تابستان وقتی که فرد برای مدت طولانی در معرض خورشید قرار می‌گیرد، پوست‌ قرمز و خشک و خارش دار شده و ممکن است ترکهایی نیز بوجود بیاید. سپس فرد معمولا احساس سرما می‌کند، می‌لرزد، تهوع دارد، حالت تب گونه دارد و گاهی علائمی مشابه آنفلوآنزا از خود نشان می‌دهد. اگر سلولهای پوست خیلی بسوزند ممکن است تاولهایی روی پوست ظاهر شده و در مراحل بعدی پوست ِ مُرده، پوسته شود. بهترین راه جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر است.

بثورات پوستی

در فصل تابستان، بثورات یا کهیرهای پوستی، یک مشکل رایج پوستی در میان کودکان و بزرگسالان است. این اتفاق معمولا زمانی می‌افتد که فرد زیاد عرق می‌کند. عرق در لباس جمع شده و سایش مدام این لباس با پوست و یا پوشیدن لباس خیس از عرق برای مدت طولانی موجب خارش و نهایتا کهیر پوستی می‌شود. قرمزی پوست، خشکی و حساس شدن پوست از علائم آشکار بثورات پوستی‌اند.

آبله مرغان

آبله مرغان یکی از شایع‌ترین بیماریهای تابستان است که بصورت راش‌های پوستی ِ قرمز و کوچک و آبدار شروع شده و همراه با تب هستند. راش‌ها نهایتا به تاول‌های آبدار تبدیل می‌شوند که پوسته پوسته شده و روی پوست رد به جا می‌گذارند. افرادی که دیابت، سرطان، مشکل فشار خون، HIV و سل دارند و یا استروئید مصرف می‌کنند و یا آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض آبله مرغان هستند. معمولا ویروس آبله مرغان (واریسلا زوستر) پس از تماس با فرد مبتلا از راه دهان و بینی وارد بدن فرد می‌شود. در بسیاری از افراد، فعال شدن مجدد این ویروس موجب بروز بیماری زونا می‌شود. علائم معمول آبله مرغان شامل برآمدگی پوست، تاول، خارش پوست، تب بالا، از دست دادن اشتها و سر درد می‌شود که عموما بیشتر از یک یا دو هفته طول می‌کشد.

سرخک

سرخک هم یکی دیگر از بیماریهای تابستانی است. سرخک از جهت انتقال، شبیه آبله مرغان است. این بیماری معمولا لایه‌ی پشت حلق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویروس پارامیکسو که عامل سرخک است در تابستان سریعتر تکثیر می‌شود. علائم اولیه‌ی سرخک، سرفه، تب شدید، گلو درد و قرمزی چشمهاست. در مراحل بعدی برجستگیهای ریز سفید رنگ و راش‌های سرخک در تمام بدن ظاهر می‌شوند. در بیشتر موارد، این راش‌ها از اطراف خط رویش مو و صورت شروع می‌شوند.

یرقان

یرقان بیماری است که منشاء آن از آب است. یرقان یا زردی می‌تواند ریشه در هپاتیت A داشته و اساسا در اثر مصرف آب و غذای آلوده بوجود می‌آید. یرقانی که به دلیل هپاتیت A منتشر شده از طریق مدفوع منتقل می‌شود. یعنی زمانی که فرد غیر مبتلا، غذا یا آب آلوده به مدفوع فرد مبتلا را مصرف ‌کند. اگر یرقان به موقع درمان نشود می‌تواند عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار داده و موجب تولید بیش از حد زرداب شود. علائم آشکار یرقان شامل زرد شدن پوست و غشای مخاطی و سفیدی چشمها، مدفوع با رنگ روشن، ادرار تیره رنگ و خارش پوست می‌شود.

حصبه

حصبه از طریق مدفوع فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود. حصبه را تب حصبه نیز می‌نامند و یک بیماری آب آلوده است. این بیماری زمانی گسترش پیدا می‌کند که باکتری سالمونلا تیفی همراه آب و مواد غذایی وارد بدن انسان می‌شود. غذا و آب آلوده، زمینه‌ی مساعدی برای رشد باکتریها بوده و اگر مصرف شوند، به بدن حمله می‌کنند. علائم آشکار حصبه شامل ضعف، از دست دادن اشتها، خستگی، شکم درد و تب بالا می‌شود. واکسیناسیون، یک راهکار پیشگیرانه است.

اوریون

اوریون هم یکی دیگر از بیماریهای بسیار واگیردار تابستانی است. اوریون با عطسه و سرفه‌ی فرد مبتلا منتقل می‌شود. برخی از علائم آشکار اوریون شامل تورم غدد بزاقی، درد عضلانی، تب، سر درد، از دست دادن اشتها و ضعف می‌شود.

پیشگیری از بیماریهای تابستانی

دلیل اصلی بروز بیماریهای تابستانی، فراهم شدن زمینه‌ی مساعد آب و هوایی برای رشد باکتریها و ویروسها و سایر انگل‌هاست. در ادامه نکاتی را به شما توصیه می‌کنیم تا در برابر این عوامل بیماریزا خود را ایمن کنید.

طی ساعت های بسیار گرم روزهای تابستان از انجام فعالیت‌ در فضای باز خودداری کنید. در معرض نور مستقیم خورشید نباشید و در امکان شلوغ قرار نگیرید. آب و مایعات بیشتری بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن پیشگیری کنید. از ضد آفتاب با SPF بالاتر استفاده کنید تا از آسیبهای پوستی پیشگیری کنید. از مصرف غذاهایی که در کنار جاده‌های فروخته می‌شوند پرهیز کنید. بیشتر میوه و سبزی بخورید. کلاه لبه دار پهن به سر کنید. لباسهای رنگ روشن بپوشید. محیط‌ تان را تمیز و پاکیزه نگه دارید.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.