کد خبر : 23865
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 فروردین 1399 - 16:07

قاتل نامرئی جان ۵۵ آذربایجانی را گرفت / افزایش ۷۲ درصدی مرگ براثر گازگرفتگی

قاتل نامرئی جان ۵۵ آذربایجانی را گرفت / افزایش ۷۲ درصدی مرگ براثر گازگرفتگی

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی گفت:در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن ماه سال گذشته ۵۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در استان جان خود را از دست دادند.

قاتل نامرئی جان ۵۵ آذربایجانی را گرفت

افزایش ۷۲ درصدی مرگ براثر گازگرفتگی علی صفایی‌فرد  اظهار داشت: در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن‌ماه سال گذشته ۵۵ نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در استان آذربایجان‌شرقی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۹ نفر زن و ۳۶ نفر مرد بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۹۷) که تعداد ۳۲ نفر فوت کرده بودند ۲۳ نفر یعنی ۷۲ درصد افزایش داشته است.
وی یادآور شد: طی بهمن سال ۹۸ نیز ۱۰ نفر بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در استان جان خود را از دست داده که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه ۶ نفر افزایش داشته است.
صفایی‌فرد خاطرنشان کرد: گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و  عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است، تولید شود.
وی ادامه داد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می‌باشد، از این رو با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.
صفایی‌فرد تصریح کرد: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می‌باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشداردهنده باشد.
وی متذکر شد: از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.