کد خبر : 15226
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 شهریور 1397 - 23:02

شورای نگهبان طرح قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تأیید کرد

شورای نگهبان طرح قانون منع بکارگیری بازنشستگان را تأیید کرد

سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی از تأیید طرح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که موادی از آن برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی اعاده و به تصویب نمایندگان…

‘عباسعلی کدخدایی’ روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که در جلسه مورخ ششم شهریور ماه جاری مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، در جلسه مورخ ۲۱ شهریور جاری شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوم مرداد ۹۷ طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را با ۱۹۴ رأی موافق تصویب کردند که بر اساس این طرح، بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی به استثنای رؤسای قوا، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رییس جمهوری ممنوع شد.

متعاقباً این طرح در تاریخ ۲۴ مرداد ۹۷ در شورای نگهبان بررسی شد و اعضای شورا، کلیت این طرح را تأیید کردند. در عین حال در بررسی این طرح، دو سوال جزئی باقی ماند که برای بررسی به مجلس شورای اسلامی اعاده شد.

شورای نگهبان در این باره نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس نوشته و تأکید کرده بود: «مصوبه از این جهت که مشخص نیست آیا اختیارات فرماندهی معظم کل قوا را محدود به دستگاه متبوع می کند یا خیر و نیز از این جهت که رابطه آن با اجازات خاصه مقام معظم رهبری مدظله العالی روشن نیست، ابهام دارد.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعاقباً در جلسه علنی روز ششم شهریورماه جاری به بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، اعاده شده از سوی شورای نگهبان پرداختند و با ۲۰۹ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر ایرادات شورای نگهبان را در این مصوبه اصلاح کردند.

آنان تصویب کردند: بکارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری (رؤسای سه قوه، معاون اول رییس جمهوری، نواب رییس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رییس جمهوری) مجاز است.

مجلس همچنین بکارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده کل قوا را مجاز کرد. با اصلاح مجلس، بکارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است؛ جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند./منبع:ایرنا


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.