کد خبر : 24339
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 شهریور 1400 - 15:16

دولت از مسئولیت انتخاب استانداران شانه خالی نکند

دولت از مسئولیت انتخاب استانداران شانه خالی نکند

استانداران نفر اول مدیریت اجرایی هر استان هستند و انتخاب آنها از مهمترین وظایف دولت است. واگذاری این وظیفه به نمایندگان مجلس، شأن نظارتی ایشان را در آینده زیر سوال خواهد برد.

 

پرونده انتخاب استانداران بلافاصله بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و حتی قبل از انتخاب کابینه باز شد و هر روز فهرست استانداران احتمالی منتشر می‌شد. این روزها هم خبرهایی مبنی بر مطالبه دو جانبه نمایندگان از دولت و دولت از نمایندگان انتخاب استانداران منتشر می‌شود.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خردادماه سال جاری به نمایندگان مجلس فرمودند که «یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است؛ فرض بفرمائید وارد شدن در اینکه مدیرکل فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال این‌ها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب شود.»

اما دولت و برخی نمایندگان، اما کم توجه به هشدار و توصیه رهبر انقلاب، مسیر دیگری را می‌پیمایند. در موضوع استانداران و وزارت کشور این موضوع پررنگ‌تر است و رهبر انقلاب هم به تجربه، این را می‌دانستند که در اظهارات خودشان، مشخصاً از این سِمت‌ها نام بردند.

احمد وحیدی وزیر کشور در روزهای اخیر در واکنش به طولانی شدن روند انتخاب استانداران گفت: با توجه به شرایط استان‌ها، گزینه‌های استانداری را با نمایندگان مجلس و معتمدین منطقه بررسی می‌کنیم. این کار امکان دارد که زمان ببرد اما ارزش دارد تا بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

ذوالنور: دخالت در کار دولت برای انتخاب استانداران «غصب حق دولت» است

حجت الاسلام ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس، اعمال فشار و دخالت در انتصاب استانداران و مدیران اجرایی را غصب حق دولت خواند و گفت: ورود نمایندگان در تعیین مصادیق و تحمیل آنها به دولت با فلسفه تفکیک قوا سازگاری ندارد و غصب حق دولت است.

وی تاکید کرد: نمایندگان نمی‌توانند در کار دولت دخالت کرده و یا اعمال فشار سیاسی کنند که فلان گزینه را به عنوان استاندار منصوب کند اما اگر احساس کردند دولت می‌خواهد گزینه‌ای را نصب کند که فاقد شرایط مورد نظر است و عدم صلاحیتش ثابت شده است از باب نظارت می‌توانند سوال کرده و یا توضیح بخواهد.

نماینده مردم قم در مجلس، ساز و کار دولت برای مشورت با نمایندگان جهت انتخاب استانداران را تشریح کرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم وزارت کشور فرمی را در اختیار مجامع استانی گذاشت که گزینه‌های مورد نظرشان را برای استانداری در قالب پیشنهاد به وزارت کشور معرفی کنند. نمایندگان استان قم هیچ گزینه‌ای را به وزارت کشور برای استانداری معرفی نکردند، معتقدم این کار پیامدهای ناخوشایندی دارد. اگر گزینه مطلوب ما را نصب نکنند هر زمانی که انتقادی مطرح کنیم این شائبه پیش می‌آید که قصد کارشکنی داریم، اگر گزینه مطلوب ما را نصب کنند به محض آنکه انتقادی را مطرح کنیم می‌گویند پیشنهاد خودتان بوده است.

اما در این بین، رأی اعتماد ۲۶۶ نماینده مجلس به احمد وحیدی وزیر کشور نمایانگر اعتماد کامل نمایندگان به وزیر کشور دولت سیزدهم است، اعتمادی که باید در انتخاب استانداران هم ادامه داشته باشد؛ نگاه متفاوت وحیدی به شاخص‌های انتخاب استانداران هم در اولین مصاحبه تلویزیونی وی شفاف شد.

وزیر کشور در ابتدای کار برای استانداران خط و نشان کشید و گفت: اگر استانداران خودشان را خدمتگزار مردم ندانند از این درجه ساقط خواهند شد. مدیر پروازی نمی‌تواند وظیفه خود را انجام بدهد. «قحط‌الرجال» که نداریم؛ انتخاب این مدیران را «توهین به مردم» می‌دانیم.

سیاهکلی: استفاده از «حربه فشار سیاسی» برای تحمیل استانداران ممنوع

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین ، بر تلاش دولت برای تعامل قانونمند و مشورتی با مجلس صحه گذاشت و گفت: وزیر کشور زمانی که برای اخذ رأی اعتماد به مجلس آمد اعلام کرد، برای انتخاب استانداران از نمایندگان مشورت خواهیم گرفت. مجمع نمایندگان هر استان نیز ۵ نفر را به وزارت کشور به عنوان گزینه‌های پیشنهادی معرفی کردند. برخی از مجامع استانی نیز با وزیر کشور دیدار داشتند.

وی معتقد است: نمایندگان تنها می‌توانند نظرات مشاوره‌ای به وزارت کشور بدهند. از حربه فشارهای سیاسی برای انتخاب استانداران استفاده نخواهند کرد.

پاک فطرت: استانداران بر مبنای فشارهای سیاسی انتخاب شوند، نباید منتظر تحول باشیم

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس  هم مُهر تأییدی بر عدم دخالت مجلس در تعیین استانداران در دولت سیزدهم زد و تاکید کرد: فشارهای سیاسی نباید بر روی وزیر کشور جهت انتخاب استانداران تأثیر بگذارد. اگر وزارت کشور تابع جو سیاسی برای انتخاب استانداران شود، نمی‌تواند در استان وحدت ایجاد کند.

به نظر می‌رسد، نمایندگان مجلس انقلابی نیز به خوبی تفاوت دخالت و مشورت را دریافته‌اند، پاک‌فطرت، فشار نمایندگان بر وزارت کشور برای انتخاب استانداران را غیرقانونی خواند و گفت: ملاک انتخاب استانداران باید شایسته‌سالاری و سوابق علمی و مسئولیتی باشد. اگر انتخاب استانداران بر مبنای فشارهای سیاسی انجام شود، نباید منتظر تحولی در کشور باشیم.

نماینده مردم شیراز هم صراحتاً اعلام کرد: نمایندگان فقط در حد مشورت و راهنمایی می‌توانند در انتخاب استانداران تأثیرگذار باشند.

رسانه‌ها مطالبه‌گری کنند

اما ناصر ایمانی تحلیل‌گر مسائل سیاسی ، دخالت نمایندگان در امور اجرایی را فراتر از انتخاب استانداران عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته مکرر شنیده‌ایم و بعضاً دیده‌ایم که یک نماینده فردی را برای جایگاهی از مدیریت به وزیر معرفی کرده، اما وزیر مربوطه شخص پیشنهاد شده را منصوب نکرده و در مجلس به نوعی با وزیر مذکور برخورد شده است.

راه حل، ایمانی برای برخورد با دخالت‌های نمایندگان در امور اجرایی این است که، باید در رسانه‌ها از جمله خبرگزاری‌ها، فضایی را ایجاد کنیم که این موضوع را به یک ضد ارزش تبدیل کنیم تا نمایندگان مجلس به خودشان این اجازه را ندهند که در امور اجرایی دولت دخالت کنند.

دولت از مسئولیت انتخاب استانداران شانه خالی نکند

نمایندگان مجلس انقلابی در روزهای پر تلاطم انتخاب استانداران، فرمانداران و مدیران استانی و شهرستانی بر لبه تیغ دخالت و مشورت راه می‌روند و باید با عملکرد خود، ثابت کنند که نقش مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین و عملکرد مسئولان دولتی است و نباید حق دولت در انتصاب استانداران و مدیران اجرایی از سوی نمایندگان مجلس غصب شود. دولت هم نباید با واگذاری این امر به نمایندگان مجلس و ایجاد فضای مداخله غیرمعمول، از بار این مسئولیت شانه خالی کند. چرا که این اتفاق، شأن نظارتی مجلس را در آینده زیر سوال برده و با اختلال مواجه خواهد کرد.

امید است با توجه بیشتر دولت و نمایندگان به نصایح رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخاب مسئولان ارشد لایه‌های مختلف حاکمیت در مسیری درست و سریع قرار گیرد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.