کد خبر : 1171
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 تیر 1393 - 7:33

نمایندگان آذربایجان شرقی از عدم توسعه مس سونگون ابراز نارضایتی کردند

نمایندگان آذربایجان شرقی از عدم توسعه مس سونگون ابراز نارضایتی کردند

نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی با طرح سووالی از وزیر صنعت، معدن و تجارت از عدم توسعه و پیشرفت مجتمع مس سونگون ورزقان ابراز نارضایتی کردند.

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس نهم، با بیان اینکه در این زمینه امروز سووال فوق از وزیر مربوطه امضا شد، گفت: برای مردم آذربایجان به هیچ عنوان قابل قبول نیست این معدن و ظرفیت اقتصادی عظیم منطقه راکد مانده و به تدریج به مجموعه ای ضررده تبدیل شود.
میرهادی قره سید رومیانی افزود: معدن مس سونگون یکی از ذخایر معدنی بسیار مهم و اقتصادی کشور به شمار می رود که طی سال های اخیر به لحاظ اجرای طرح های توسعه ای عقب مانده است و باید وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تسریع این طرح ها اقدام کند.
وی انتقال مس استخراجی در سونگون برای فرآوری به کرمان را یکی از مهمترین ایرادات نمایندگان و مردم استان در این رابطه بیان کرد و گفت: اینکه طی سال های اخیر اقدام عملی در ایجاد صنایع فرآوری و ذوب در مجتمع سونگون صورت نگرفته است، جای تامل و سئوال دارد.
قره سید رومیانی اظهار کرد: این در حالی است که ایجاد صنایع فرآوری و پایین دستی در کنار معدن مس سونگون برای تولید کنسانتره می تواند زمینه ساز اشتغال بیش از ۱۰ هزار نفر در آذربایجان شرقی شود.
وی گفت: خواسته مردم و نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است اقدامات عاجل و فوری برای ایجاد صنایع فرآوری در مس سونگون انجام دهد.
این نامه به امضای ۱۹ نماینده آذربایجان شرقی و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی رسیده است.
معدن مس سونگون در شهرستان ورزقان در شمال غرب ایران و آذربایجان شرقی و در ۳۰ کیلومتری شمال ورزقان قرار دارد.
طرح استخراج مس از معدن سونگون با هدف استخراج به روش نوین و تولید کنسانتره مس با عیار ۳۰ درصد جهت تغذیه صنایع مولد کشور و رسیدن به ارزش افزوده بالاتر انجام گرفته است.
حجم کل ذخیره قطعی این معدن ۷۹۶میلیون تن، حجم کل ذخیره اکسید ۷/۶ میلیون تن و حجم مواد قابل استخراج آن ۳۸۸ میلیون تن است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.