کد خبر : 32969
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 اسفند 1401 - 12:13

محدوده مرکزی شهر و معضل تداخل عابر پیاده با خودرو

محدوده مرکزی شهر و معضل تداخل عابر پیاده با خودرو

معضل ایمنی عابران پیاده، در تداخل عابران با وسایل نقلیه بخصوص در محدوده مرکزی شهر تبریز از مسائل قابل توجه در حوزه ترافیک و حمل و نقل شهری است.

به گزارش آی نیوز ، در تصادفات رانندگی، عابران پیاده بیشترین سطح برخورد و آسیب پذیری را دارند. بررسی رفتارهای عابران پیاده بخصوص در محدوده مرکزی شهر تبریز چه به هنگام عبور از عرض خیابان و چه در استفاده از حریم خیابان به جای مسیر پیاده‌رو، مشکل تداخل عابران پیاده با خودروها و در نتیجه مشکل و معضل آسیب پذیری عابران در این محدوده به وجود می آورد.

بدون شک راننده های وسایل نقلیه و عابران پیاده، باید از قوانین تصادف خودرو با عابر پیاده اطلاع داشته باشند تا در صورت بروز حادثه برای رفع مشکلات احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند. با توجه به قانون تصادفات، عابر پیاده به فردی گفته می شود که بدون هیچ گونه وسیله نقلیه موتوری در حال عبور از یک مسیر (پیاده رو و ماشین رو) باشد.

هنگامی که صحبت از خودرو و قوانین تصادفات با عابران پیاده می شود بیشتر افراد حق را به عابر پیاده خواهند داد و راننده را مقصر می دانند اما آمارهای رسمی کشور نشان می دهد که عامل حدود ۳۰ درصد از تصادفات درونشهری عابران پیاده هستند که در این موارد و طبق قوانین حق به طور کامل به راننده داده می شود.

بی توجهی به خط کشی عابر پیاده، عدم استفاده از پل عابر پیاده، ورود ناگهانی به سطح خیابان و بی توجهی به چراغ قرمز جزء مواردی است که اگر منجر به تصادف شود راننده مقصر نیست.

با نگاهی به این قوانین می بینیم هنگامی که حادثه ای رخ دهد و عابر پیاده یک طرف حادثه باشد، اگر عابر پیاده از معابر غیرمجاز استفاده کرده باشد و کارشناسان تصادفات راهور صحنه را بررسی کنند سهم اشتباه هر یک از طرفین مشخص می شود پس قوانین تصادفات با عابر پیاده همیشه به نفع عابر نیست.

صحبت و نگاه امروز ما به محدوده مرکزی شهر تبریز بخصوص بازار و میدان نماز است. با توجه به ماهیت بازار و کثرت عابرین پیاده و عبور عرضی عابرین پیاده در طول مسیر از میدان دانشسرا تا میدان نماز عملاً حرکت خودروها با مشکل مواجه می شوند و همچنین شرایط ایمن عبور عابرین پیاده وجود ندارد و هر لحظه احتمال تصادف خودرو با عابر پیاده وجود دارد.

لذا برای رفع مشکلات موجود احداث پیاده راه با افزایش ظرفیت پیاده روها همراه با امکان تردد خودروهای حمل و نقل عمومی (اتوبوس و تاکسی) و در ساعت مشخص عبور وانت بارها برای جابجایی بار و کالا در محدوده بازار و مراکز تبریز اجتناب ناپذیر است.

محدوده مرکزی شهر معضل

محدوده مرکزی شهر معضل


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.