کد خبر : 16746
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مهر 1397 - 12:30

سلامت نوزاد فدای تاریخ رند شناسنامه

سلامت نوزاد فدای تاریخ رند شناسنامه

رند بودن تاریخ تولد برای بخشی از پدران و مادران به یک دغدغه و البته کلاس اجتماعی تبدیل شده است و ماجرا از تاریخ تقویمی ۸/۸/۱۳۸۸ آغاز شد و آن زمان کمتر کسی به دنبال این بود که این تاریخ رند در شناسنامه فرزندش باشد. آن زمان برخی خانواده‌ها که تعدادشان اندک بود به دنبال آن بودند که فرزندشان در این تاریخ بسیار جالب به دنیا آید، اما این اتفاق تبدیل به کلاسی اجتماعی نشده بود.

 

رند بودن تاریخ تولد برای بخشی از پدران و مادران به یک دغدغه و البته کلاس اجتماعی تبدیل شده است و ماجرا از تاریخ تقویمی ۸/۸/۱۳۸۸ آغاز شد و آن زمان کمتر کسی به دنبال این بود که این تاریخ رند در شناسنامه فرزندش باشد. آن زمان برخی خانواده ها که تعدادشان اندک بود به دنبال آن بودند که فرزندشان در این تاریخ بسیار جالب به دنیا آید اما این اتفاق تبدیل به کلاسی اجتماعی نشده بود. پس از آن زمان در سال های بعد اما یک روز از سال مورد توجه گروهی از خانواده ها که عمدتا متمول و از دهک های بالای جامعه بودند، قرار گرفت تا فرزندشان در این روز متولد شود. این روز هم روزی بود که در تقویم اعداد روز و ماه سال کنار هم قرار می‌گرفت و ترکیبی به ظاهر زیبا و از یاد نرفتی برای متولد آن روز ایجاد می کرد. ۱/۱/۹۱، ۲/۲/۹۲، ۳/۳/۹۳، ۴/۴/۹۴، ۵/۵/۹۵، ۶/۶/۹۶ و اکنون ۷/۷/۹۷ تاریخ هایی بودند که برای برخی خانواده ها جذاب بود و هر تلاشی را می کردند تا فرزندشان در این روز به دنیا آید. این اتفاق شاید از دید برخی چندان مهم و عمومی نبوده اما از آن جهت که هم تبعات منفی اقتصادی و هم سلامتی دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

هزینه های گزاف یک زایمان

آن‌گونه که در روزهای اخیر در فضای مجازی و برخی سایت ها منتشر شد، برخی بیمارستان‌های تهران که عمدتا خصوصی بودند، با سیل متقاضیان تولد فرزند در روز ۷/۷/۹۷ مواجه شدند. در این میان، برخی پزشکان، با توجه به محدودیت فضای زایمان بیمارستان‌ها در این روز، هزینه های گزاف برای تولد زودتر از موعد نوزادان طلب کردند و بیمارستان‌ها نیز با بهانه‌های مختلف سعی کردند در این روز هزینه بیشتری برای عمل‌های جراحی سزارین از خانواده‌ها بگیرند.

حضور انبوه خانواده‌ها پشت دراتاق‌های عمل بیمارستان‌های خصوصی و زایمان‌هایی که پشت سر هم اتفاق می‌افتاد تا عواید مالی بیشتری را به جیب بخشی از پزشکان رساند، اتفاق نه چندان زیبایی بود که در این روز رخ داد. گزارش‌ها حاکی است در یکی از بیمارستان های تهران در روز ۷/۷/۹۷ بیش از ۱۰۰ مورد عمل سزارین اتفاق افتاده و این در حالی است که یکی دو روز قبل از این تاریخ، کمتر از پنج عمل سزارین انجام شده است.

سلامت نوزادان در خطر

اما از تبعات نه چندان مطلوب اقتصادی و پول‌های زیر میزی برای تولد نوزادان در روز خاص که بگذریم، تبعات منفی سلامت این اتفاق بر روی مادران و نوزادان بسیار حایز اهمیت است. بسیاری از پزشکان و مختصاص زنان بر این عقیده هستند که زایمان زودتر از موعد نوزادان که برای رند شدن تاریخ تولد گاه تا دوماه زودتر نیز رخ می دهد، عواقب جبران ناپذیر بسیاری را بر رشد نوزادان می‌گذارد. اعظم السادات موسوی، رییس انجمن متخصصان زنان با بیان اینکه زایمان زودرس به سلامت جنین آسیب وارد می‌کند، می گوید: وقتی زایمان در زمان فیزیولوژیک خود شروع می‌شود، جنین تکامل پیدا کرده است و بر اثر درد ماده‌ای در خون مادر ترشح و موجب تکامل ریه جنین می‌شود. انقباضات شکمی مادر در زمان زایمان فیزیولوژیکی به تخلیه آب ریه جنین کمک می‌کند و نوزاد با شرایط بهتری متولد می‌شود. وقتی اجازه داده نشود که پروسه فیزیولوژیک زایمان اتفاق بیفتد، اختلالات تنفسی پس از تولد در نوزاد به وجود می‌آید و نیاز است که نوزاد را به دلیل نارس بودن در دستگاه قرار دهند.

خطرات جدی متوجه مادران

رییس انجمن متخصصان زنان با بیان اینکه مادران بارداری که نوزادشان به روش سزارین متولد می‌شود، در سه دسته تقسیم بندی می شوند، گفت: دسته اول مادران بارداری هستند که به دلیل فشار خون بالا یا در خطر بودن سلامت جنین به تشخیص پزشک مجبور به انجام سزارین اورژانسی می‌شوند که در این موارد انتخاب تاریخ و تولد به وسیله پدر و مادر ممکن نیست. دسته دوم مادران بارداری هستند که حاملگی دوم یا چندم آن‌هاست و انتخاب تاریخ تولد بیشتر در این دسته از مادران باردار ممکن است و تاریخ تولد نوزاد بر اساس اولین سونوگرافی و زمان عادت ماهانه خانم تعیین می‌شود. باید توجه داشت که در این گروه از خانم‌ها نوزاد حتما باید ۳۹ هفته و سه روز سن داشته باشد تا خطری سلامت جنین را تهدید نکند با این حال احتمال نارسایی در دستگاه تنفسی نوزاد وجود دارد. از نظر تکاملی بین جنین ۳۹ هفته با ۳۸ هفته تفاوت بسیاری وجود دارد، دوران بارداری ۴۰ هفته است و همه هفته‌ها و روزها در تکامل جنین تاثیرگذار هستند و نباید جنین را از تکامل طبیعی محروم کنیم.

وی با اشاره به دسته سومی که مادرانی هستند که سزارین انتخابی را برای تولد نوزادشان انتخاب می‌کنند، گفت: در این گروه مادران باردار بدون هیچ دلیل منطقی و علمی درخواست سزارین می‌کنند و متاسفانه به دلیل فرهنگ غلطی که در کشور به وجود آمده است، برخی مادران تلاش می‌کنند تا نوزادشان زودتر از موعد و در تاریخ خاص متولد شود.از خانواده‌ها و به ویژه مادران باردار درخواست می‌کنیم سلامت نوزاد را فدای تولد در تاریخ شیک و قشنگ نکنند؛ چرا که این یک فرهنگ نادرست در ایران است و هیچ جای دنیا این مساله را ندیده ایم، مادران باردار اجازه دهند همه چیز روال عادی خود را طی کند زیرا این به نفع سلامت مادر و نوزاد است. باید تلاش کنیم فرهنگ غلط درخواست سزارین را در ایران از بین ببریم زیرا سزارین انتخابی روشی ایده‌آل برای زایمان نیست.

انتخاب‌های لاکچری

تلاش جالب توجه برای تولد لاکچری نوزادان در یک روز خاص ، البته تنها به رند بودن تاریخ تولد نوزادان مربوط نمی‌شود و برخی خانواده‌ها با هزینه‌های خاص، فرهنگ‌های غلطی را در جامعه رواج می‌دهند. از جشن و سرور برای انتخاب نام کودک در تالارهای پذیرایی گرفته تا تم‌های عجیب و غریب و گران قیمت سالگرد تولد کودکان از دیگر اتفاقات عجیبی است که در حال تسری به جامعه است. موضوعی که با سبک زندگی ایرانی و اسلامی هیچ شباهتی نداشته و تنها فاصله میان گروه‌های جامعه را بیشتر می‌کند. متاسفانه این انتخاب های لاکچری در بین والدین امروزی به عاملی برای تفاخر تبدیل شده است و پدر و مادرها سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد شیک و رند می کنند تا جایی که این مساله واکنش معاون بهداشت وزیربهداشت را در پی داشت و آن را فاجعه نامید.

اینکه چرا گروه‌هایی از پزشکان و بیمارستان‌ها باوجود تعهد و سوگندی که برای صیانت از جان بیماران خورده‌اند، حاضر می شوند نوزادان را برای کسب منافع مالی روزها زودتر یا دیرتر به دنیا آورند تا تاریخ تولدشان رند شود، اتفاق ناگواری است که در سایه نظارت ضعیف بر شبکه بهداشت و درمان کشور رخ می دهد. بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال در روز هفتم مهر امسال نزدیک به سه هزار و ۷۰۰ نوزاد در ایران متولد شده اند که در قیاس با میانگین متولدان روزهای سال، حدود ۱۰ درصد رشد داشته و ناشی از انتخاب لاکچری برای تاریخ روز تولد است.

روند انتخاب روز خاص برای تولد نوزادان به گونه ای است که دو سال آینده، تاریخ ۹/۹/۹۹ یک روز تقریبا استثنایی برای تولد نوزادان خواهد بود و مشخص نیست از هم اکنون چه تعداد خانواده برنامه‌ریزی برای تولد نوزادشان در این روز خاص و پرداخت هرگونه هزینه‌ای جهت ثبت تاریخی شناسنامه فرزندان‌شان در دو سال دیگر کرده اند./سلامت نیوز


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.