کد خبر : 34544
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1402 - 14:04

توریسم گمشده اقتصاد تبریز

توریسم گمشده اقتصاد تبریز

علی عباسی –  بر اساس تعاریف عام، توریسم یا گردشگری سفری است که با هدف استراحت، تفریح، دیدن و شناختن توسط یک فرد یا یک گروه صورت می گیرد.

آی نیوز ، ممکن است هدف این سفر به یک کشور و یا یک منطقه یا یک شهر و حتی یک نقطه تاریخی و یا تفریحی و دیدنی خاص باشد.

خوب الان این سوال پیش می آید که چگونه می توانیم یک فرد یعنی توریست را به کشور ، منطقه یا شهرمان جذب کنیم.

طبیعتا تمهیدات اندیشیده شده و تلاش های صورت گرفته برای تامین ساختارها از قبیل مزیت های اقتصادی، فرهنگی، امکانات مورد نیاز برای حضور یک توریست نسبی و قابل قبول به این سوال است.

اما در واقع در کنار زیرساخت ها، ساختارها و تمهیدات اندیشیده شده به نظر می رسد مشکل اساسی توسعه توریسم در تبریز و عموما منطقه آذربایجان چیز دیگری است.

به نظر می رسد از دهه های گذشته مسئولان این حوزه تکلیفشان با خودشان، با مردم و گردشگران و سیاست جذب گردشگری در منطقه مشخص نیست.

صراحتا باید اذعان کرد نوع نگاه و وضعیت گردشگری، میراث فرهنگی، توسعه گردشگری، سرمایه گذاری برای توسعه زیرساختهای گردشگری، زمینه سازی برای فعالیت بخش خصوصی در امر گردشگری و حمایت از گروههای دوستدار میراث و گردشگری در منطقه ما با منطقه ای مثلا اصفهان یا شیراز زمین تا آسمان فرق دارد.

زمانی به شوخی به یکی از دوستان خبرنگار می گفتم ای کاش مسئولان ما قبل از قبول مسئولیت در استان ما دو سه سالی به عنوان مسئول در استانهای فوق الذکر مشغول می شدند و دقیقا همان کاری که در آن استانها انجام می شود را عینا در استان و منطقه ما نیز اجرا می کردند.

منظورم این است که چرا باید فضایی احساس شود که به نظر برسد بروکراسی پیچیده، زاید، انگیزه کُش و فراری دهنده سرمایه های مادی و معنوی در استان ما وجود دارد و این فضا در آن استانها دیده نمی شود.

نوع نگاه مدیران استان ما، گاها وجود تنگ نظری ها، نگاههای غیر کارشناسی و سختگیری های بی مورد مشکلی است که اکثر فعالان این عرصه در استان از آن گلایه دارند .

صنعت گردشگری، پتانسیل اصلی و اساسی تبریز با توجه به تاریخ بی مانندش در کشور و کل منطقه وجود صدها نقطه و مکان تاریخی در شهر است. وجود هزاران نقطه تاریخی و دیدنی در کل استان زمینه مناسبی برای به حرکت در آوردن قطار گردشگری به حساب می آید که باید قدر آن را بدانیم.

البته به شرطی که با نگاه علمی و اصولی و همراهی مردم، بخش خصوصی و با نگاه حمایتی و گره گشایی دستگاههای مسئول همراه باشد.

در نهایت باید گفت: ضرورتا  نقش تعیین کننده توریسم در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه ما در نگاه مدیران ارشد استان آذربایجان شرقی باید بیش از پیش نمایان و آشکار شود.

توریسم کانون اقتصاد تبریز

توریسم گمشده اقتصاد تبریز توریسم گمشده اقتصاد تبریز

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.